Fotboll - Hem
Värpinge IF har en ny Barnfotbollscoach!
2022-02-25 11:43

Vår barnfotbollscoach

Vår barnfotollscoach är Peshang Kakahama. Peshang har en mycket lång erfarenhet av att vara fotbollstränare. Under våren 2020 klev han in som tränare för Värpinge IF:s pojkar födda 2013. Våren 2022 blev han sportchef i Värpinge IF och ser nu över fotbollsverksmhetens samtliga lag och agera som mentor för våra ledare. Han är numera också tränare för våra pojkar födda 2010. Vi har valt Peshang till Barnfotbollscoach då han brinner för fotbollen och barnens utveckling på planen. Vi har vårt fulla förtroende i att Peshangs erfarenhet inom fotbollen kommer att gynna våra ledare och våra spelare.

Peshang kommer att besöka samtliga lag under en träningskväll för att presentera sig samt informera om satsningen. Coachtillfällena kommer gå till så att Peshang kommer kontaktar lagets ledare och bestämmer ett datum med då han kommer att titta på lagets träning. Efter träningen kommer han att samtala med ledarna om träningen gällande vad som har gjorts bra och vad som kan förbättras.

Allmänt om Barnfotbollscoachprojektet

Skånes FF vill med projektet Barnfotbollscoach stötta de skånska föreningar som har fotbollsverksamhet för barn upp till 12 år. Målsättningen med satsningen är att barnen i föreningen erbjuds bästa tänkbara tränings- och matchmiljö i enlighet med Fotbollens Spela Lek och Lär.

Under 2021 var 28 föreningar med i projektet.

Barnfotbollscoachens uppdrag är att coacha tränarna i samband med träningar och matcher. Till stöd har coachen en checklista för träning (och en för match) med punkter kopplade till Fotbollens Spela Lek och Lär. Under träningen (eller matchen) observerar coachen tränarna och spelarna och efter aktiviteten samtalar coachen och tränarna om vad som har hänt.

Samtalet utgår med fördel från hur tränarna upplevde aktiviteten. Coachen ger både positiv förstärkning på tränarnas beteende och diskuterar de utmaningar som tränarna har upplevt och som kan uppstå på en fotbollsträning för barn. Coachen ska vara ett bollplank för tränarna och någon att samtala med för att få tips och stöd i sin ledarroll.

Målsättningen med coachningen är att de fina formuleringarna i svensk fotbolls inriktning för barn och ungdomar - Fotbollens Spela Lek och Lär (http://svenskfotboll.se/fsll) – ska omsättas i praktiken. Fotbollens Spela Lek och Lär består av fem riktlinjer:

• Fotboll för alla
  • Barn och ungdomars villkor
  • Fokus på glädje, lärande och ansträngning
  • Hållbart idrottande
  • Fair Play

”Vi vet att det finns många fantastiska ledare i skånsk fotboll och vi vill i projektet Barnfotbollcoachen stötta och uppmuntra dessa ledare. Genom att erbjuda föreningens barnledare en coach som bekräftar goda ledarbeteende och diskuterar utvecklingsmöjligheter tror vi att vi får bättre ledare som dessutom trivs ännu bättre med sitt ledaruppdrag. Med bättre tränare får vi en bättre verksamhet för barnen vilket är hela syftet med projektet - att barnen mår bra, har roligt och utvecklas i våra skånska fotbollsföreningar”

-Magnus Palmén, projektansvarig för Barnfotbollscoacher på Skånes FF

Läs mer om BFC på https://www.skaneboll.se/bfc/

Lund FC kvalar till SFL2024-02-13 14:05
Ny partner - XXL2022-11-01 12:30