Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
PARKOUR
Vi kommer bara ha parkour i höst 2019 i Fågel i Lund. 

Dessutom finns vi Södra Sandby, Veberöd, Kävlinge o Burlöv med våra systerföreningar.
Glöm inte!

Tänk på att
- Vi prioriterar säkerheten för våra deltagare, allra först. Därmed kan det bli förändringar inom den enskilda gruppen i våra pass. Blir en deltagare bättre kan de flyttas till en annan grupp.

- Det är inom gruppen en självklarhet att alla deltar före och efter träningen och att alla hjälps åt att ta fram och ta bort alla redskap. 

- En förutsättning för att utöva PK är att tänka på säkerheten vilket bland annat innebär att ledares ord alltid måste följas, turordning vid hopp och övningar. 

- Eftersom det är Parkour vi tränar så ingår normalt inga volter eller motsvarande och trampett eller satsbräda används inte. 

Utomhusträning kan förekomma under tidig höst och sen vår. (dvs när vädret tillåter) 

Vår träning för barnen som 6-10 år är mer under lekfulla former och svårighetsgraden ökar först från 11 år vilket är en rekommenderad ålder. Vi är en bland få föreningar som lär ut grunder i parkour från 6-10 år. 


Parkour

"Le-Parkour" är konsten att röra sig framåt i sin miljö oavsett hinder. Att ta sig från punkt A till B, på ett snabbt och effektivt sätt som möjligt. Detta innebär att man springer, hoppar, och klättrar på olika sätt. 

Vi strävar efter att träna uthållighet, styrka, smidighet och snabbhet, för att man ska bli allsidig i sin träning, och bli en "duglig" människa i alla tänkbara hinder man möter i livet. Psyket och den mentala aspekten tränas också mycket, då det är otroligt vad mycket mer man klarar än man tror, och man växer sig stark mentalt genom att övervinna rädslor och utmaningar som man inte trodde sig klara av. 

Parkour innehåller inga tävlingsmoment, då man endast tränar för sig själv, och sin personliga utveckling. Man strävar efter att växa mentalt och fysiskt utifrån sig själv. Vår träning sker under kontrollerade former, där alla utövare får träna på sin egen nivå, med stark betoning på säkerhet när det finns risker som med alla andra sporter och aktiviteter. Målet är att träningen ska vara så rolig och säker som möjligt. Därför ingår normalt inga volter.