Värpinge IF
Parkour
Nyttig info om parkouren

Filosofi

Parkour handlar om mycket mer än att bara ta sig över hinder. Utövare får med tiden en helt ny syn på sin omgivning. Det som tidigare har varit hinder och svårigheter förvandlas istället till en lekplats full av möjligheter och kreativitet. det är bara fantasin som sätter gränserna

Kläder

Inom parkour ska du klä dig i det som känns bäst och som du kan röra dig smidigast i. Vanligast använder utövare mjukisbyxor, en skön tröja som samt ett par träningsskor med dämpning.

Säkerhet

Att göra kroppen varm och redo inför passet är viktigt och är av säkerhetsskäl en obligatorisk del av parkouren. Det förbereder både kropp och sinne för det som komma skall samtidigt som det reducerar risken för skador. En uppvärmning inom parkour bör därför alltid innehålla stort fokus på muskler, leder samt sinne.

Volter

Volter görs enbart i salen när ledare har gått igenom detta eller man fått godkänt att göra det i en övning av Ledare på plats . skulle en volt göras utan ledares godkännande kan man få stå över en träning .

Ledare

Våra ledare har många års erfarenhet och innan dem blivit ledare så har dem gått bredvid en överledare under 1års tid, dem har även haft hand om stora parkour läger även kallat sportcamp för parkourare.

Det ledaren säger är det som gäller då ledaren har ansvar för deltagare och säkerheten i salen.

Glöm inte!

Tänk på att
- Vi prioriterar säkerheten för våra deltagare, allra först. Därmed kan det bli förändringar inom den enskilda gruppen i våra pass. Blir en deltagare bättre kan de flyttas till en annan grupp.

- Det är inom gruppen en självklarhet att alla deltar före och efter träningen och att alla hjälps åt att ta fram och ta bort alla redskap.

- En förutsättning för att utöva PK är att tänka på säkerheten vilket bland annat innebär att ledares ord alltid måste följas, turordning vid hopp och övningar.

- Eftersom det är Parkour vi tränar så ingår normalt inga volter eller motsvarande och trampett eller satsbräda används inte.

Utomhusträning kan förekomma under tidig höst och sen vår. (dvs när vädret tillåter)

Vår träning för barnen som 6-10 år är mer under lekfulla former och svårighetsgraden ökar först från 11 år vilket är en rekommenderad ålder. Vi är en bland få föreningar som lär ut grunder i parkour från 6-10 år.

Parkour

"Le-Parkour" är konsten att röra sig framåt i sin miljö oavsett hinder. Att ta sig från punkt A till B, på ett snabbt och effektivt sätt som möjligt. Detta innebär att man springer, hoppar, och klättrar på olika sätt.

Vi strävar efter att träna uthållighet, styrka, smidighet och snabbhet, för att man ska bli allsidig i sin träning, och bli en "duglig" människa i alla tänkbara hinder man möter i livet. Psyket och den mentala aspekten tränas också mycket, då det är otroligt vad mycket mer man klarar än man tror, och man växer sig stark mentalt genom att övervinna rädslor och utmaningar som man inte trodde sig klara av.

Parkour innehåller inga tävlingsmoment, då man endast tränar för sig själv, och sin personliga utveckling. Man strävar efter att växa mentalt och fysiskt utifrån sig själv. Vår träning sker under kontrollerade former, där alla utövare får träna på sin egen nivå, med stark betoning på säkerhet när det finns risker som med alla andra sporter och aktiviteter. Målet är att träningen ska vara så rolig och säker som möjligt. Därför ingår normalt inga volter.

KLUBBKOLLEKTION
SOCIALA MEDIER